Seppo Kimaselle Lauri Jäntin tunnustuspalkinto

KamarimusiikinKauneus_Kansi2.jpg

Seppo Kimasen Kamarimusiikin kauneus (Teos) on ainutkertainen lukuelämys, joka ihastuttaa lukijan paitsi historiallisen tiedon runsaudella myös mukaansatempaavalla kirjoitusasullaan ja kielensä kauneudella. Se viitoittaa polkua kamarimusiikin historiaan käymällä läpi erityisesti jousisoittimille luotua eurooppalaista kamarimusiikkia sen keskeisten säveltäjien ja näiden elämäntarinoiden kautta. Siirtymät aikakaudesta toiseen ovat jouhevia ja yksittäisiin säveltäjiin ja näiden teoksiin syventyminen riittävän yksityiskohtaista ja perusteellista. Kimanen pohtii myös yksittäisten sävelteosten laajempaa historiallista merkitystä ja arvioi niiden esittämistä soittajan kannalta. Lukijaansa inspiroidakseen Kimanen on kehittänyt tietokirjaansa kuvitteellisen osuuden, jonka avulla hän pääsee valottamaan kiinnostavalla tavalla myös yksittäisten soitinten merkitystä kamarimusiikille.

Kamarimusiikin kauneus on ennen muuta nimensä veroinen eli kaunis teos. Kirjoittajan oma musiikillinen tausta ja asiantuntemus avaa lukijalle uusia ulottuvuuksia kamarimusiikkiteoksiin. Seppo Kimanen onnistuu teoksellaan tarjoamaan vaikuttavan ja syvällisen näkökulman suomalaisessa tietokirjallisuudessa harvemmin esillä olleeseen osaan eurooppalaista kulttuurihistoriaa.

Kysyimme Seppo Kimaselta kirjan taustoista. Miten ja milloin syntyi idea tähän kirjaan?
- Eläkeikään tultuani aloin kirjata ajatuksia elämäntyöstäni kamarimusiikin parissa omille lastenlapsilleni. Varsin pian huomasin, että niistä saattaisi olla iloa tai hyötyä muillekin. Kunnianhimo kasvoi ja päädyin kirjoittamaan kaikille musiikinystäville ja ammattimuusikoille.

Kuinka pitkään kirjoitit kirjaa?
- Varsinainen kirjoitusvaihe kesti kolme vuotta. Siinä oli kuitenkin lukuisia katkoja, jolloin tutkin uudelleen nuotteja, luin kirjoja säveltäjistä ja matkustin kameran kanssa heidän jalanjäljissään ympäri Eurooppaa.

Minkälaisia merkityksellisiä oivalluksia sait kirjaa kirjoittaessasi? Mitä toivot kirjastasi välittyvän lukijalle?
- Oma intohimoni kamarimusiikkiin vain vahvistui. Eläydyin uudella intensiteetillä säveltäjien intiimeihin tuntoihin. Tajusin entistä syvemmin yhteyksiä heidän elämänsä ja teostensa välillä. Tein spontaaneja valintoja teoksista ja tulkitsin niitä kuin muusikko tuhansien konserttien ja lähes 60 vuoden kokemuksellani. En missään nimessä halunnut kirjasta kamarimusiikkioppaille tyypillistä objektiivisuuteen pyrkivää teosluetteloa. Ilman selkeää käsitystä tulkinnasta ei muusikon kannata mennä yleisön eteen. Siirsin tuon ajatuksen kirjoittamiseen. Lopputulos on toivoakseni persoonallinen ja elävä, vaikka se perustuukin paljolti faktoihin. Taide on kuitenkin aina myös illuusio, joten lisäämäni fiktio-osuudet ovat mielestäni välttämättömiä, että kirja olisi uskottava.

Miksi kirjaasi kannattaa tarttua?
- Toivon kirjan kautta houkuttelevani uusia ystäviä hyvälle kamarimusiikille. Ne, jotka eivät vielä tunne kamarimusiikin rikasta perinnettä saavat kirjasta virikkeitä lähempään tutustumiseen. Ne lukijat, jotka tuntevat kamarimusiikin oikein hyvin, löytävät kirjasta silti runsaasti itselleen aiemmin tuntematonta tietoa.